NULL Skriv ut sidan - Grundel (och Grundel-Helmfelt)

Anbytarforum

Titel: Grundel (och Grundel-Helmfelt)
Skrivet av: Jonas Kuschner skrivet 1999-12-02, 19:44
Jag anförde i mitt inlägg från den 25 juli SBL-artikeln om släkten Grundel/Grundell (Bd 17, s 358f). Jag anförde den såsom skriven av Gillingstam och påpekade i en parentes Artikeln är osignerad, men utan att ha Gillingstams bibliografi framför mig utgår jag från att det är han som har skrivit den.  
 
Mats Carlin skriver ovan:
Signaturen i SBL är A.Åg. (Åberg ?), inte Gillingstam. Vi borde kolla detta igen. SBL skriver inget mera enn at Johan Grundel och Maria Anna Kettler inte kan beläggas tidigare enn  
von Schantz på 1700-talet och de måste därför räknas som osäkra.
 
Som jag skrev ÄR artikeln osignerad. Jag hade den framför mig när jag skrev inlägget. Mats, jag vet inte var du har sett signaturen A.Åg., men i varje fall inte på detta ställe i SBL. (Den närmast föregående artikeln i SBL, om fältmarskalken Grundel-Helmfelt, är skriven av Alf Åberg men försedd med hans fullständiga namn, ej signatur.) Osignerade släktartiklar förekom under många år i SBL, och under en stor del av den tiden hade de alltid Hans Gillingstam som författare. Det var alltså ett rimligt antagande. En kontroll av Gillingstams bibliografi i festskriften Individ och historia (1990) visar att det också var korrekt.
 
Vad Mats Carlins övriga inlägg beträffar, så skulle jag ändå vilja uttrycka min tveksamhet till att en fördjupning i släktlegender från det på detta område fantasirika 1600-talet eller i Kettler-ättens genealogi kommer att leda till någon ny kunskap om stockholmsurmakaren Peter Grundels ursprung. Det är nog snarare i borgerliga miljöer man bör leta.