NULL Skriv ut sidan - Grundel (och Grundel-Helmfelt)

Anbytarforum

Titel: Grundel (och Grundel-Helmfelt)
Skrivet av: Jonas Kuschner skrivet 1999-07-25, 01:43
Hej igen Nina!
 
Nu har jag varit förbi KB och kollat i vilka band av Europäische Stammtafeln ätten Kettler (Ketteler) finns. Den hertigliga grenen, fr.o.m. Gotthard själv, återfinns i den äldsta seriens andra band (Tafel 88):
 
Stammtafeln zur Geschichte der Europäischen Staaten (Europäische Stammtafeln). Band II: Die ausserdeutschen Staaten; von Wilhelm Karl Prinz von Isenburg. Berichtigter und ergänzter Abdruck der 2. verbesserten Auflage von 1953 herausgeg. von Frank Baron Freytag von Loringhoven. Marburg 1965. (I denna upplaga är bd I och II sammanbundna.)
 
En stamtavla över släktens äldre generationer, med uteslutning av Gotthards avkomlingar, finns på Tafel 91 i:
 
Europäische Stammtafeln. Stammtafeln zur Geschichte der Europäischen Staaten. N. F. Herausgeg. von Detlev Schwennicke. Bd VIII: West-, Mittel- und Nordeuropäische Familien. Marburg 1980.
 
Den senare stamtavlan omnämner en bror till Gotthard, en Johann zu Melrich u Essen (inga datumangivelser), g.m. Agnes Schenk von Nideggen. Stamtavlan anger inga barn till denne utan skriver endast Nachkommen v Ketteler zu Melrich, så tydligen finns det i alla fall sådana. En bror (samme?) skall ha varit biskop i Münster enligt en nedan nämnd biografi på www.
 
MED DETTA SAGT, skulle jag vilja återvända till själva utgångspunkten för din fråga, nämligen släkten Grundel. Jag beklagar att jag inte har påpekat något om detta tidigare, då det ju är avgörande för om ätten Kettler är av något intresse för en anforskande Grundel-ättling. Jag hade inte kollat vad det stod om släkten Grundel i Elgenstierna förrän nu när jag var förbi KB häromdagen.
 
Uppgifterna om släktens äldsta led som de i Elgenstierna återfinns, tagna direkt ur riddarhusstamtavlan, talar om tyske kejserlige krigsöversten Johan Grundel, tillika godsägare i Estland, som alltså uppges ha varit gift med en brorsdotter till Gotthard Kettler. Som Gillingstam påpekar i sin artikel om släkten Grundel i SBL (bd 17, s 358) är dessa uppgifter tidigast belagda i v Schantz riddarhusgenealogier från 1700-talet. Släktens medlemmar tycks när de tidigast uppträder i Stockholm vid 1500-talets slut vara välbärgade hantverkare (urmakare), förmodligen tyskbördiga. Detta är ju ett högst respektabelt ursprung. Med litet ytterligare arbete och god tur kan man ibland följa en sådan borgarsläkt bakåt i Tyskland några generationer, bara man kan konstatera varifrån den kom.
 
Elgenstierna, som inte alltid är så kritisk ens när det skulle vara befogat, skriver ifråga om ätten Grundel i ingressen: Den adlade Jakob Grundels härstamning sådan den här nedan enligt originalgenealogin framställes, torde vara tvivel underkastad. Jag citerar nedan första stycket och litet till ur Gillingstams SBL-artikel om släkten. [Artikeln är osignerad, men utan att ha Gillingstams bibliografi framför mig utgår jag från att det är han som har skrivit den.]. Detta är vad en släktforskare idag har att hålla sig till, till dess att någon ur samtida källor kan ta fram mer upplysningar om släktens tidiga historia och ursprung.
 
Vad översten, Maria Anna Kettler o.s.v. beträffar, rör det sig alltså sannolikt om en genealogisk konstruktion utan historisk grund, avsett att förgylla ett ursprung som några generationer senare inte längre ansågs tillräckligt ståndsmässigt. Det finns väl knappast någon någorlunda vital adelsätt som inte under 1600- och 1700-talen ägnade sig åt eller blev föremål för denna typ av genealogiskt fabulerande.
 
Så Nina, om du vill lära dig något om Gotthard Kettler, Tyska orden och därmed besläktade ämnen, kan du naturligtvis ta fram ätten Kettler i Europäische Stammtafeln. (Du skulle också kunna försöka få tag på vad som väl är standardverket på området - någon medeltidshistoriker får rätta mig om jag har fel - nämligen Hartmut Boockmann, Der Deutsche Orden. Zwölf Kapitel aus seiner Geschichte. 4., durchgesehene Auflage. C. H. Beck, München 1994. Se http://www.beck.de/gw/g_bhb.htm). Kolla även en kort biografi över Gotthard på denna www-adress: http://www.bautz.de/bbkl/k/Kettler.shtml
 
Men om du börjar fylla i dessa namn på dina antavlor gör du dig själv och din släktforskning en otjänst, som dessutom blir ännu större om du delar med dig av dessa uppgifter till släktingar och andra släktforskare. Och den tid du skulle ägna åt dessa saker, skulle du säkert med större nytta kunna lägga på andra delar av din släktforskning.
 
Hälsningar
Jonas
 
Följande är ur nämnda släktartikel i SBL bd 17, s. 358f., som även har en förteckning över källor och litteratur:
Grundell (Grundel), släkter.  
1 Urmakaren i Sthlm Peter G:s (levde ännu 1607) far uppges jämte fyra söner ha stupat 1571 vid försvaret av Reval mot ryssarna (Palmskiöld efter nu förlorad adelskapsansökan 1663); uppgiften, att fadern skulle ha hetat Johan G och varit överste, har ej kunnat beläggas tidigare än på 1700-talet (v Schantz). Peter G, ofta kallad Peter segermakare eller Peter seyer (jfr tyska Zeiger), har i Sverige påträffats tidigast i tyska församlingens i Sthlm gesällista 1582. Han gjorde 1586 ur åt Johan III och hans familj o kallas 1587 hertig Sigismunds segermakare. Av konung Johan (ej hertig Karl) fick han 1589 som förläning Ålsten i Bromma (Sthlm), vartill han senast 1594 köpte bördsrätten. Hans son urmakaren i Sthlm Jacob G (1590-1663) blev 1622 kämnär, 1623 rådman o 1636 borgmästare samt preses i det nyinrättade byggningskollegiet. Han representerade sin stad vid riksdagarna 1635 o 1644 o adlades 1663.
 
Söner till honom var i första giftet fältmarskalken friherre Simon Grundel-Helmfelt (se ovan), i andra giftet Jacob G (1657-1737). Den senare [...]
 
Jacob G d ä:s bror guldsmedsåldermannen i Sthlm Henrik Grundel (1594-1673) blev far till guldsmeden Petter Grundel (levde ännu 1687) i Örebro. [...]