NULL Skriv ut sidan - Gripensköld

Anbytarforum

Titel: Gripensköld
Skrivet av: Viktor Alin skrivet 2012-07-14, 10:34
Angående avstånden till Habo som kommenteras för olika jespersson ovan, så är ju Barkeryd där Margareta Jespersdotter bodde något närmare. SEdan är frågan om det var en gård som tillhörde henne eler hennes man Mårten Johansson från början? (Eller kanske ingen av dem?) Mårten Johansson ska ju komma från främmande byggd enligt honom själv.  
 
Boken som gravstenstexten är tagen från är boken Sveriges Kyrkor, delen om Habo kyrka. Dock har jag själv ej tillgång till boken så jag vet ej om det kan finnas ngt mer av relevans i den.
 
Vidare kommenteras i Kungl. Vitterhets, historie och antikvitets akademiens handlingar, Volym 49–50 att en greve Magni  
fogde på Sundholmen (Jesper Hansson)nämns i häradsrättens protokoll för år 1619 27/1 1. Tyvärr har jag heller ej denna bok så jag saknar uppgifter om vilken härad det är på, men det bör ju gå att ta reda på ganska enkelt givet var Sundholmen ligger (Ligger förövrigt ganska nära Habo, ca 4 mil därifrån). Det känns ju ganska troligt att det är samma Jesper. Det kan ju i så fall vara nya domböcker som kan vara relevanta att kika i. Ska Jesper ha bott på Kärr i Habo år 1619?