NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-07-26

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-07-26
Skrivet av: Paul Nilsson skrivet 2012-07-22, 23:38
I Hallarum finns en hel del av mina rötter, och just nu har jag kört fast på bonden Jon Pehrsson, död 1796-03-10, och gift med Botil Håkansdotter, född 1744 i Femmeryd och död 1795-11-07 i Hallarum.
 
Vid sin död anges han vara 47 år, men jag hittar inte hans födelsenotering.  
Den Jon som föds 1750-03-21 i Kråkerum av Per Håkansson och Botil Månsdotter är det inte, eftersom han inte står med vid någon av föräldrarnas bouppteckningar, och därmed verkar ha dött som liten.
 
Kan det möjligtvis vara Hallarumsbonden Per Svensson som är far? I bouppteckningen efter honom finns nämligen bland fyra nämnda söner en Jon som vid det tillfället är 14 år, sålunda född omkring 1748, vilket skulle stämma ganska bra. Men någon födelsenotering hittar jag som sagt inte.
 
Ett tag trodde jag att han var son till Per Torkelsson i Hallarum (men jag tror att jag avfärdade det utan att jag riktigt minns varför)
Givetvis kan han ju vara född i en annan socken, men eftersom frun Botil inte kom från Hallarum, ligger det till hands att tro att han gör det.
 
Det skulle vara väldigt roligt att få klarhet i denna fråga.
 
Och apropå Jon Nilsson på Torp klarnade det ännu mer när jag fann av hans dödsnotering 1785, att han då var 88 år. Därmed kan det inte vara samma Jon Nilsson som kom som båtsman till Torp 1685 och med namnet Lustig.  
 
Hälsningar Paul