NULL Skriv ut sidan - Friesendorff, von

Anbytarforum

Titel: Friesendorff, von
Skrivet av: Birgitta Hannfors skrivet 2012-10-21, 21:50
Efter en tids uppehåll i forskningen kring Friesendorf/Fittinghof/Stormcrantz har jag lusläst kyrkoböckerna och återigen ställt mig frågan vems barn Gustava Johanna von Friesendorf, född 1694, egentligen är? Förnamnet anknyter till Johan Gustaf Stormcrantz; -i den von Frisendorfska släkten finns inte namnen/eller namnkombinationen tidigare.  
 En Gustafva Johanna med efternamnet Stormcrantz förekommer regelbundet som dopvittne i Västerlövsta från 1705 till 1716 . Från början benämns hon Jungfru, senare Wälborna Jungfru. Hennes namn förenklas så småningom till Jungfru/Wälborna Jungfru Gustafviana Stormcrantz.
 I augusti 1717 finns ett dopvittne som inte förekommit tidigare ; Jungfru Gustafviana Friesendorf.  
 Jag tror att det är samma person.
 
 Om mina funderingar stämmer är Gustafva Johanna(Gustafviana) dotter till Kapten Gustav Johan Stormcrantz och Friherrinnan Anna Christina von Fittinghof. Gustaf Johan ska ha avlidit i augusti 1693, Gustafva Johanna är född 1694-05-01.Familjerna var bekanta eller kände åtminstone till varandra; Anna Christina och blivande svågern Magnus von Friesendorf är nämligen båda dopvittnen 1693-03-28 i Danmarks församling. (Anna Christina noteras som Capiten Stormcrantz  fru på Åby)
 Det har inte funnits några tidigare uppgifter om gemensamma barn i Anna Christinas äktenskap med Gustaf Johan Stormcrantz, men jag vågar mig på en gissning att det finns minst fem barn; Gertrud, Magdalena, Gustaf, Johan samt Gustava Johanna. Samtliga förekommer i kyrkböckerna för Västerlövsta från 1701 och framåt.
 
För den som ev. har intresse kring dessa personer är de sökbara på ancestry.se.