NULL Skriv ut sidan - Friesendorff, von

Anbytarforum

Titel: Friesendorff, von
Skrivet av: Birgitta Hannfors skrivet 2011-03-12, 18:31
Hej Gerd!  
Du har nog rätt. När jag kontrollerar Anna Christina v.Fitinghoff´s ålder lite närmare - jag har inte haft ngn uppgift om hennes ålder, bara att hon gifte sig 1679 med Gustaf Johan Stormcrantz - visar det sig att när hon dör 1742, är hon 90 år gammal(!) enl. dödboken för Vänge. Det betyder att hon - om hon nu inte hade några andra barn med Stomcrantz - skulle ha levt med honom i fjorton år utan att ha blivit gravid, och så bara en kort tid innan han dör....Nej, det verkar osannolikt.
I alla händelser så verkar hon ha varit 44 år gammal när första gemensamma barnet föds.
Med tanke på att hon är dopvittne vid Anna Stina Himbergs födelse i juli 1742, två månader innan hon dör, måste hon ha varit en riktig krutgumma, om uttrycket tillåts. Såvida hon verkligen personligen var på plats. Men det finns inget som tyder på motsatsen.
Jag efterlyser fortfarande uppgifter om var hon kan ha varit bosatt från cirka 1710 och framåt. Med tanke på att hon var dopvittne så sent som 1742 bör det finnas noteringar i dopböckerna från tidigare år som kanske kan ge en vägledning.  
Från Västerlövsta socken hittar jag inga uppgifter efter cirka 1708.
 
M v h
Birgitta Hannfors