NULL Skriv ut sidan - Fittinghoff

Anbytarforum

Titel: Fittinghoff
Skrivet av: Birgitta Hannfors skrivet 2011-02-04, 19:48
Tack för ditt svar. Det gav mig inspiration att söka vidare i Elgenstiernas ättartavlor. -Sålunda har jag nu konstaterat att jag hade fel som trodde att Carl Magnus von Friesendorf var Anna Christinas svåger. -Varför jag trodde så? Jo Anna Christinas man hette ju Johan Fredrik och jag visste att Carl Magnus och Johan Fredrik var bröder. Men - Johan Fredrik von Friesendorf och Anna Christina Fitinghoff hade två söner varav den äldste heter just Johan Fredrik och den yngre Carl Magnus. Så det var inte konstigare än att hon var dopvittne tilsammans med en av sina söner. -Det verkar för övrigt som om släkten Fitinghoff och von Friesendorf har fler anknytningar till varandra genom släkten von Rehbinder - även om det är 120 år mellan händelserna... Claus von Friesendorff född i Westfahlen , första hälften av 1500-talet, gifte sig med en kvinna von Rehbinder.  Catharina Maria Fitinghoff, dotter till Johan von Vietinghoff(Fitinghoff) gifte sig 1671 med Reinhold Rehbinder. Catharina Marias far Johan Fitinghoff var född 1589, gift tre gånger, hade fem barn, varav några måste varit födda på hans ålders höst. Han dog 1685. Begravd i Bettna kyrka, Södermanland.
M v h
Birgitta Hannfors