NULL Skriv ut sidan - Fittinghoff

Anbytarforum

Titel: Fittinghoff
Skrivet av: Johan Westermark skrivet 2006-05-14, 00:46
hej jag söker just efter denna släkt..inte för att jag på något är släkt med den utan att jag hört en historia om 4 kvarnstenar. Jo det är så att min far köpte ett hus uppe i Skellefteå på 60 talet. medföljande en kvarnsten. till historien sades det att det fanns ytterliggare 3 kvarnstenar. Dessa 4 hade en gång i tiden tillhört brukspatronen Conrad Fittinghoffs kvarn uti Kramforstrakten. Jo se förre ägaren av fastigheten i Skellefteå var byggmästare och gjorde en del arbeten för dammbyggen i Medelpad. Det var ett antal vattenkvarnar som fick stryka på foten. Arvid Karlsson som han hette tog hand om en del äldre byggmaterial som dessa 4 kvarnstenar och gav bort till sina släktingar. 1 For till Alfredshem i Ö-vik, 1 behöll han själv i Skellefteå (den finns kvar), 1 for till brodern Arthur Cantery och den sista till brodern Fritiof Karlsson i Piteå. Men vad jag undrar över var hade denna Conrad med hustru Laura Fittinghoff sitt boställe. Och finns det några ättlingar kvar tll Conrad Och Laura dvs barnbarns barn osv...? vh Johan W