NULL Skriv ut sidan - Enhörning

Anbytarforum

Titel: Enhörning
Skrivet av: Göran Sollin skrivet 2015-10-07, 20:56
Hej Kjell! Jag håller med det står inget om hustruns namn. Jag har skrivit av uppgifterna för flera år sedan, och har förmodligen sett hustruns namn i något annat mål, och sedan skrivit in det i mina kommentarer till familjen. Vid tinget ovan 1661 står det inte bara Per Månsson, utan Per Månsson Teelningh, samma Per Månsson Telning som kort efter bor i Heda med hustrun Gertrud.
 
Upptäckte denna notis när jag letade i mina anteckningar:
 
   Enligt Östra härads Extraordniariet ting 1655.04.19 § 4: ”Anders I Berg på sin Brodersons Swen Pärssons wägnar, Klagar att Gabriel Pärsson försålt honom tree Styken Sölfwerskedar, twä skedar till fyra Lodh huarddera, och een tyll twå Lodh. Dhena till Gabriels fullmächtige och Swärfader Pär Håkansson i Åkra icke neka kundhe, att dhätta wuar rätwist, dherfööre tilsades attha Gabriel strax skedarna lefuörera eller bethalar, och från här mädh dröjas att tå Cronones Befallningsman sådant låter uthpanta”.
 
Anders i Berg är Anders Widmundsson i Rösaberg vars broder Per Widmundsson är gift med Sara Håkansdotter.
 
 Per Håkansson i Holsbyåkra, Alseda socken är bror till Sven Håkansson i Vagnhester, Alseda socken, som är far till korpralen Sven Svensson i Vagnhester, som är far till kornetten Magnus Svensson Brantenberg och löjtnanten Lars Svensson Hesterfelt