NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 22 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 22 september, 2008
Skrivet av: Vincent Eldefors skrivet 2007-09-08, 15:09
Niclas, att anta att Samuel är en felskrivning för Georg är väl lite långsökt då det inte direkt finns något som tyder på att det skulle vara samma person det är fråga om? Visserligen var det inte helt ovanligt att man lade sig till med en högre titel än man var berättigad till men just i domboken verkar väl en uppgradering från kornett till major mindre sannolik?
 
Nichlas, det var intressanta uppgifter som är nya för mig, du får gärna skriva lite mer om dina antaganden, vigslarna osv.
 
Jag har inte Elgenstierna framför mig men fanns det måhända två Arvid Eketrä? Jag har noterat att Johan Eketrä och Karin Bröms [härstammar själv från en dotter till detta par men har inte lagt någon större energi på att utreda mina adelsanor] hade en son Arvid som var kapten och avled på Väsby i Horn (E) 1685. Han torde väl vara far till den Kristina Arvidsdotter Eketrä som avlider i Fagerhult (H) 1756.
 
Dock anger Olle Elm i ett tidigare inlägg ovan att Joakim von Steglings hustru Kristina Eketrä är född 1647 och död 1716. Rör det sig verkligen om samma person och varifrån kommer dödsåret? Kan detta istället vara Arvid Eketräs syster Kristina som gift om sig efter att hennes första man Francis Drummond avled 1656?
 
Mvh Vincent