NULL Skriv ut sidan - Düben, von

Anbytarforum

Titel: Düben, von
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-05-25, 09:08
Tack för det Bengt Nilsson. Det är ju många relevanta upplysningar som jag gläder mig att ta del av och dessutom försöka t.ex. läsa om denne Rehnhorn som ett exempel på tidens relationer och äres föreställningar. Mycket intressant. jag förstår självklart att en order var en order. Att Joachim von Düben tillbringade många år i ryskt fångenskap med otaliga andra från den svenska armeen är ju en mycket intressant upplysning. Det skulle jag också gärna finna mer material om, han var ju en yngre bror till Gustav. Om jag har räknat rätt från deras ättetavla var de nio syskon i allt, några dog som spädbarn andra var gifta eller ogifta. Emerentia förblev ogift. Hon levde dessutom ett ganska långt liv, blev 74 år, vilket väl måste räknas som en mycket hög ålder på 1700-talet!? Jag tycker också just att sådana personliga betraktningar som t.ex. Karl XI´s reaktion på en väns och anställds död är mycket relevanta att få ta del av. Det får, för mig, dessa personer att framstå i ett mänskligt ljus. Det rättfärdigar kanske inte deras maktsträvanden och ofta fatala fejltagelser (vad heter det på svenska? missbedömningar? nej!) men det ger en mer nyanserad bild av dessa människor. På samma sätt intresserar det mig att också känna till mer om t.ex. Gustavs och Saras liv. Därför frågar jag om någon har, som Bengt Nilsson, lust och kunskap att svara eller hänvisa till litteratur etc. om dessa personer. Tack igen för det Bengt Nilsson! M.V.H. Steve