NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-05-23
Skrivet av: Kjell Holmåker skrivet 2002-04-05, 21:41
Niclas!
Jag kanske inte var tillräckligt tydlig; Åkermans bok är en sammanställning av Rääfs (tidigare opublicerade) avskrifter av domböcker. Låt mig citera ur inledningen:
 
Ydre härads store skildrare är Leonard Fredrik Rääf, som genom sitt verk i fem band Samlingar och anteckningar till en beskrivning av Ydre härad i Östergötland var en pionjär inom den topografiska litteraturen. Hans arkiv finns bevarat i Uppsala universitetsbiblioteks handskriftsavdelning och innehåller mycket obeaktat material rörande Ydre såsom en volym Hemman och utjordar i Ydre nr 10, som här skall behandlas. Det visar sig att innehållet utgöres av avskrifter av domböcker och småprotokoll ordnade gårdsvis från början av 1600-talet till 1800-talets början. --- Uppställningen och ordvalen i Rääfs avskrifter tyder på att han avsett att publicera materialet.
--------
En genomgång och redigering av materialet har gjorts. Här skall genast sägas, att någon fullständig och detaljerad kontroll av naturliga skäl ej kunnat göras utan endast stickprov har tagits. I de fall då en detaljkontroll av både dombok och småprotokoll har gjorts har ofta en sådan kontroll tagit en halv dag i anspråk. --- Som slutsats av kontrollarbetet måste sägas, att Rääf har varit mycket noggrann och inga fel har påträffats i hans avskrifter, varför dessa måste betraktas som en mycket tillförlitlig källa.
 
 
De två uppgifter jag återgav bör alltså återfinnas i någon dombok från 1754 resp. 1758 (närmare hänvisning ges inte). Avskrifts- och tolkningsfel kan säkert förekomma, men i detta fall har vi två oberoende uppgifter som väsentligen säger samma sak, så med tanke på ovanstående tycker jag man bör kunna lita på slutsatsen (även om naturligtvis originalkällan vore det bästa).
 
Hälsningar
Kjell H.