NULL Skriv ut sidan - Dromund

Anbytarforum

Titel: Dromund
Skrivet av: Martin Casterud skrivet 2004-01-07, 12:32
Skriver från minnet nu, men mig veterligen hade David Drummond inga kända barn [Elgenstierna borde kunna bekräfta detta]. Den ovan nämnde Jakob Drummond var inte son till David.
 
Har gjort en del efterforskningar på släkten och vill framföra en teori om Davids ursprung; han var son av den skotske adelsmannen David Drummond och dennes hustru Margaret Grahame i Skottland.
 
I verket Histories of noble British familes, with biographical notices of the most distinguished individuals in each. : Ill. by their armogrial bearings, portraits, monuments, seals etc. av H. Drummond återfinns David Drummond som Major General to Gustavus Adolphus and Governor of Stettin. No issue. och med ovan angivna föräldrar.
 
Denna bok finns i en kopia på Kungliga Biblioteket i Stockholm och trots att dess utgivningsår är så tidigt som 1846 samt vissa uppenbara felaktigheter i verket är detta påstående intressant. Om jag inte missminner mig är det nämligen så att det av David Drummonds (nu försvunna) kista i Riddarholmskyrkan framgick att dennes moder var av släkten Graham. Mer efterforskning krävs dock för att säkerställa detta. Skall rota runt lite hemma för att få fram källor.
 
Fadern David Drummonds anor går (enligt samma verk bör jag kanske tillägga) att följa tillbaka till den äldste med säkerhet belagde anfadern, Malcolm Beg. [Och därifrån vidare bakåt till hunnen Attila via ungerska kungar, detta baserat på en släkttradition... Anrep är ett namn som infinner sig i huvudet när jag tänker på detta.]
 
Även andra svenska Drummonds går att återfinna i sammanställningen, dock inte min anfader Francis Drummond eller ovan nämnde Jakob Drummond.