NULL Skriv ut sidan - Dahlepil

Anbytarforum

Titel: Dahlepil
Skrivet av: Anders Hellster skrivet 2004-03-07, 15:58
Denna fråga med bakgrundsinformation handlar egentligen inte om den introducerade ätten Dahlepil, men väl om grunden för dess ursprungligen dansk-/norska adelskap, nämligen härstamningen från den Anders Svensson som enligt Elgenstierna adlades 1506-11-30 av kronprins Kristian (II). Dennes adelsbrev inlämnades 1660-11-26 av bröderna Lennart och Anders Jenssöner Dahlepil när de introducerades på Riddarhuset. De redovisade inte hur de härstammade från den adlade, kanske beroende på att det var via mödernet, något som enligt den patrilinjära principen hade betytt att vare sig adelskap eller grund för introduktion förelåg. Både Elgenstierna och J A Nordström, som 1924 publicerade en artikel om ätten Dahlepils äldsta led, anger till följd av ovanstående leden mellan Anders Svensson och bröderna Dahlepil som okända. På svärdssidan kommer man inte längre tillbaka i tiden än till brödernas farfar -- Peder Jensson i Röstorp, Västerlanda sn i Bohuslän (död före 1618-02-18).
 
Vad Elgenstierna och Nordström inte verkade känna till är att en samtida släkting till bröderna Dahlepil -- Rasmus Mårtensson i Högen, Björlanda sn på Hisingen -- faktiskt lämnade ett vittnesbörd om härstamningen från Anders Svensson. Det skedde när ett antal bönder vid Hisings häradsting 1662-12-10 förklarade varför de ansåg sig berättigade till vissa skattelättnader, s k knapefrihet. En av dem, nämnde Rasmus Mårtensson, var gift med bröderna Dahlepils kusin (fasters dotter), Elin Jörgensdotter (Harbou). Han påräknade sig knapefriheten eftersom hustruns mormors mor (bröderna Dahlepils farmors mor) -- Anna, gift med frälsemannen Esbjörn Andersson (halv lilja) på Ström, Hjärtum sn -- sades vara dotter till en hustru Kerstin på Ström, vilken i sin tur skulle vara dotter till den adlade Anders Svensson. Av protokollet från samma ting framgår att Anders Svensson var hemmahörande i Högen, gården som Rasmus Mårtensson bebodde, och att han förutom Kerstin hade en dotter Karin från vilken andra bohuslänska knapar härstammade, bl a Lindormsläkten i Tronnum.  
 
Jag är osäker på om någon av senare tiders genealoger verkligen har identifierat Anders Svensson i Högen som ätten Dahlepils upphovsman men att så är fallet framgår tydligt av nämnda tingsprotokoll. Jag har inte läst det i original men det finns refererat i en 1955 utgiven bok om Björlanda sn.  
 
Frågan är nu om man kan lita på Rasmus Mårtenssons ett och ett halvt sekel långa släktledning mellan Anders Svensson och Elin Jörgensdotter. Den ser trovärdig ut eftersom den är så pretentionslös och inte förnekar kvinnoleden. Jag skulle dock gärna se fler belägg för den där förekommande Kerstin Andersdotter på Ström. Rasmus Mårtensson angav inte vem hon var gift med och själv är jag inte inläst på Ströms äldre historia. Jag har dock uppmärksammat att Nordström i den ovan anförda artikeln nämner en samtida Kerstin Asmundsdotter på Ström. Enligt honom skulle Gustav I 1531-01-25 ha beviljat henne att återbörda gårdar i Västergötland, emedan hon hauffer sin slekt och byrd her i Suenige och sönner som nu med tijdhen vpwexa och måga thet med theris tieniste när oss Sueniges krona förskylla. Nordström uppger vidare, utan att ange sin källa, att Kerstin Asmundsdotter var hustru till en Erik Nilsson på Ström, vilken var Gustav I:s tro undersåte trots att han bodde på den norska sidan om Göta älv. Jag undrar nu om det kan vara denna Kerstin Asmundsdotter som var Elin Jörgensdotters mormors mor och bröderna Dahlepils farmors mor. (Nordström gör ingen sådan antydan.) Förnamnet, orten och tiden stämmer ju överens med Rasmus Mårtenssons uppgifter. Problemet är i så fall att kopplingen till Anders Svensson försvagas, dels p g a Kerstin Asmundsdotters patronymikon (vilket i och för sig skulle kunna vara en felskrivning) men också p g a uppgiften att hon till börden var svenska medan Anders Svensson var norsk undersåte. Man kan naturligtvis också tänka sig att det funnits två olika hustrur Kerstin på Ström under 1500-talets början men då infaller sig frågan vilken relation de hade till varandra.    
 
Jag har letat efter ytterligare uppgifter om Erik Nilsson och Kerstin Asmunds-/Andersdotter på Ström i sekundära källor som Diplomatorium Norvegicum, Huvudkartoteket till Svenskt Diplomatorium, Elgenstiernas Ättartavlor och Ranekes Svenska Medeltidsvapen, utan att få napp. Huruvida Nordström återvänt till dessa personer i sin senare forskning är mig dock ovisst. Det vore trevligt med lite synpunkter på detta problemkomplex. Om man får tro på vad som sades inför häradsrätten 1662 har Anders Svensson i Högen många ättlingar, inte bara bland Bohusläns knapar och allmoge utan också inom den introducerade adeln.  
 
Med vänlig hälsning
Anders H
 
Källor:
> Nordström, J A: 'Rester av ett lägre frälse i Bohuslän i slutet av den danska och början av den svenska tiden', artikel införd i Personhistorisk Tidskrift 1924, årg XXV, häfte 1--2, sid 4--19 (återgiven i boken 'Äldre Bohussläkter', utgiven 2002 av Tjörns Släktforskare).
> Björlanda sn (utgivare): 'Björlanda socken genom tiderna -- En bygdeskildring från Hisingen', utg 1955.