NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 mars, 2014
Skrivet av: Agneta Hallberg skrivet 2013-11-28, 18:26
Hejsan Kristina!
 
Det är precis det jag alltid gör! Letar i alla hfl, in o utflytt m.m. innan jag vänder mig hit för hjälp!
 
Det är inte meningen att Anbytarforum ska vara en källa där andra gör grovgörat, vilket ibland sker, utan hit vänder man sig när det kniper :-)
Får man svar så kollar man upp att det är vad man söker.
 
Med bakåt i tiden för Erik Lilja så menar jag det jag skriver. Han är dock född 1780 och hfl börjar 1734 och med en del luckor så må jag ha tur om jag ska hitta hans föräldrar. Men sedan lär det bli stopp, tyvärr.
 
 
Färgelanda AI:9 (1810-1814) finns Erik Lilja på sid 104 skriver du och den har redan jag hittat men kan inte läsa varifrån dom är inflyttade. Det är det viktiga för att komma bakåt i tiden.
 
Det är ett stående problem för de flesta släktforskare när man inte kan tyda orternas namn för då vet man inte riktigt var man ska leta.
Jag brukar börja med att söka i registret som är läsbart för att se om där finns någon ort som passar in ;-)
Eller så tittar jag på min stora och detaljerade bilkarta där många små orter finns som nu är inringade :-)
Det är roligt att följa i fädernas spår via en karta...blir mer verkligt då.
 
Tack för hjälpen Kristina men rackarns vad ni är snabba här...hinner inte med övriga göromål i hemmet.. ;-)
 
Hälsningar fr. Agneta i Götet!