NULL Skriv ut sidan - Brömssen, von

Anbytarforum

Titel: Brömssen, von
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2007-06-15, 14:18
Jaha Björn, där har du fel jag har anlita Angneta som släktforknings konsult och hennes företag Genea jag fick två papper bland Annat AnnaHencis dotter Bröms Gift med Lar torsell  ochj mer uppjifter tillexempel on Henric Henricsson Bröms Rådsman och Handelsman i Norrköping och Gamla Borgmästaren Måns Svensson Bröms var med på Anna Måndotters lipredikan.. vilken jag också har kopia på, så om du vill ha kopia på de två papper jag fått från Agneta så kan jag skick dom till dej.
sen finns flera andra källor exempelvis :  
 
Henric Var bl.a. ägare till skattehemmanet Gobo i Yxnerums socken.Drottning Kristina utsedde i samband med sitt Norrköpingsbesök 1661, Henrik till rådman.
Källa: Björn Helmfrid. Norrköpings Stads Historia 1568 - 1719. Bok n:o 1 och n:o 2.
 
Elgenstierna om adelsäkten Bröms nr 161  
 
Gamla Borgmästar släkten Bröm i Norrköping: Örnbergs ättartal tex. del 12 sid 124 -125.  
 
Gamla Frälse släkten Bröms av Hans Brask Släktbok  och  ÄFS tillex. om Nils Jönsson Bröms.
 
kopior kan du få Patrik av Brask och Örnberg också.  
så jag har forskat länge på Bröms så det är väldigt spännande efter Jöns Bröms på 1400 talet  
vart hamnar man enligt Barsk citat Knapen Jöns Bröms var besutten i Torpa socken och sen i Vetlanda Socken och denne knape är förmodligen släktens stamfar och var i livet 1460 talet. Ättens Stammoder Kristina Trulsdotter .
Den adliga ätten Bröms nr.161 övertogsitt namn från en äldre småländsk frälse släkt .som behandlas på sidan 105 i Brask släktbok . den äldre ätten Bröms ingift med Upplanda ätten .
 
min Personliga teori är att Bröms kom från tyskland och förmodligen har samband med von Brömsen.  mvh Marc