NULL Skriv ut sidan - Bratt af Höglunda

Anbytarforum

Titel: Bratt af Höglunda
Skrivet av: Hans Karlsson skrivet 2003-05-18, 16:20
Mitt släktforskande har handlat om sökande bland torpare,innhysehjon,skomakare o.dyl.Så helt plötsligt så dyker det upp en präst,nämligen Laurentius Andre Ekelund.Får genom Internet tips om Kenneth Larssons utkomna alster Ekelund från Älgå och Ny. Jag hittar där några av mina förfäder,bl.a Britta Sara Ekelund,gift med Petter Kihlberg,skomakare i Arvika och ca.7000 namn ytterligare puhh.Prästens föräldrar hette enligt Kenneth Larsson,Anders Nilsson Ekelund f 1641 och var kommen från Västergötaland.Gift med Brita Andersdotter Berg f 1648.Hennes fader hette Anders Jordsson Wäderhorn. Mor: Annicka Persdotter Bratt af Berg.Enligt boken Bratt från Brattfors,utgiven 1951 av Helmer Bratt,så hette en av ättlingarna till Nils Bratt af Höglunda Per Jönsson till Wiik nr.16.Han introducerade ätten.Hans son nr.19 Gustav Persson till Wiik och hans två systrar Ingrid Persdotter och Annicka (Anna) till Bergd.Död 1647.Gift med 1:0 Anders Gjordsson Wäderhorn f.1599.d.1621.Är det någon som vet om de här personerna är föräldrar till Britta Andersdotter Berg.Något måste ju vara fel när båda föräldrarna enligt Helmer Bratt dog innan 1648 då Britta föddes,eller är det två helt olika personer det är frågan om.Om ni nu ursäktar en helt ofrälse person här bland alla Brattar.Spännande är det i alla fall.