NULL Skriv ut sidan - Block, von

Anbytarforum

Titel: Block, von
Skrivet av: Staffan Benedictsson skrivet 2007-08-30, 00:21
Hej!
Namnet Taube och von Block hänger ihop just genom Fidekommisset Broxvik.  
 
Släkten von Blocks siste manlige medlem dog 1843, men redan år 1800 förklarades adelsskapet förlustigt. Namnet fortlever därigenom att innehavaren av fideikommisset Broxvik skall skriva sig von Block. Nuvarande innehavaren skall skriva sig Taube von Block.
 
Jag följde Broxvik genom Elgestierna:
*Kammarherren Carl Jakob von Block (f 1720-08-24, + 1802-02-11) hade Broxvik som kommit från hans mormors far, Gillis de Besche (via mormor Maria de Besche och mor Anna Christina D?ben). Carl Jakob fick Broxvik 1754 och gjorde det till fidekomiss för sin systers sonson:
* majoren Jakob Carl Redderborg (f.1766 + 1826), vilken därför skulle kalla sig Ridderborg von Block, detta genom testamente 1802. Jakob Carl dog liksom föregående ogift och hans bror:
* Isak Adolf (f 1768 +1842) efterträdde honom på fidekommisset. Efter Isak Adolf var det hans dotter:
*Beda Sofia Ridderborg von Block (f1813 +1876) och hennes man Kammarherren Lars Adolf Fredrik Gustaf von Röök von Block (f1807 +1884)
*Därefter verkar det ha varit deras son Fredrik Anton Edvard (f 1837 + 1887 ogift) och efter honom kom hans syster och hennes man:
*Anna Betzy Talena Maria (f1841 + 1905) och maken Evert Reinhold Mauritz Taube von Block (f 1834 +1895).  
*Därefter deras son Lars Otto Mauritz (f1874 +1945) som såsom innehavare bar namnet Taube von Block.  
Därefter Har två nya generationer tagit över, men då vi kommit nära nutid och den senare lever nämner jag dem ej med namn. (dock är inte den kände Evert en av dem). Men eftersom Evert verkar vara ett släktnamn inom släkten Taube blev det visst ändå en Evert. Jag vet inte om någon annan Taube än de som innehaft fidekommisset har burit namnet Taube von Block.  
 
Alla som innehaft Broxvik efter Carl Jakob von Block har lagt till von Block efter sitt namn.  
 
Hoppas att detta besvarade din fråga.  
 
Den boken kanske man borde läsa. Det slog mig just att Fidekommisset Broxvik bär på ett viktigt arv för släkten von Block. Dels att innehavaren oavsett namn bär på släktnamnet och dels att det kanske kan vara så att det finns porträtt bevarade på Carl Jacob von Block och förhoppningsvis även på hans familj, det verkar ju vara det närmaste ett släktgods släkten von Block kommer.