NULL Skriv ut sidan - Blix

Anbytarforum

Titel: Blix
Skrivet av: Constantinus Lindfors skrivet 2013-03-13, 17:59
Det finns ytterligare en intressant Blix- under Undersåker, som fortsätter på följande sida.
 
Alexander: Det är korrekt att man ska bilda sig en egen uppfattning om vad som är rimligt eller inte, utifrån tillgängligt källmaterial (där är litteratur ibland till stor hjälp). Men i detta fall rörande Måns Karlsson ser jag ett stort trovärdighetsproblem, nämligen att de allra flesta förbisett avsaknaden av Herr Måns i det dokument där hans påstådda fader Karl Laurensson överlåter sin gård till sonen Olof. Även om prästen ifråga inte kan eller vill ta över gården själv, så skulle Herr Måns, enligt rådande lagstiftning eller praxis, ändå i likhet med sina systrar ha rätt till att emotta sitt fädernearv. Håller du med mig om rimligheten i detta eller...?
 
Senare skriver du att sonen Peder Månsson Blix var präst. Var inte han landskamrer i Västernorrland enligt föregående inlägg?  
 
Avslutningsvis betackar jag mig för ditt e-mail med personliga, grova påhopp av sexuell natur som inte alls bidrar till att föra denna diskussion framåt.