NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2010
Skrivet av: Karl Göran Eriksson skrivet 2009-06-16, 23:19
Ett inlägg  berör släktnamnet Blix. Att alla namnbärare skulle ha ett givet samband är inte självklart. Jag har tidigare nämnt , men även den i Georg Hanssons inlägg ovan den 15 juni nämnde Olof Mårtensson i Grelsgård hade en bror, sockenskrivaren Halvar Mårtensson Blix, utan känd anknytning till några tidigare Blixar.  
 
Från min förstnämnda länk ovan är det frapperande med vilken tveklöshet alla berörda personer ned till 1400-talet försetts med både födelse- som dödsår. Även om uppgifterna primärt erhållits från någon annan måste man alltid själv göra en kritisk bedömning om det är hållbart eller inte.
Utan tvekan härrör uppgifterna ursprungligen från de Robelins Skanke ätten sid. 431. (Röros 1995). Han skriver där: Mogens Olofsson, kyrkoh i Rödön, stamfar för en av släkterna Blix i Jämtland och hänvisar till Henning Sollieds artikel i Norsk Slektshistorisk Tidskrift III s. 81-91. Men denna hänvisning är irrelevant och nonsens eftersom Sollied inte alls nämner herr Måns i Rödön. Sollied skriver ordagrant så här: .. en Mogens (Blix), som maa ha levet omtrent samtidig med hr. Mogens Karlsson [i Undersåker (min anm.)]. Noget nærmere om ham vites ikke, men de nedenfor anførte I Erik Mogenssøn Blix og II Laurits Mogenssøn maa ha været hans sønner, .. (Norsk Slektshistorisk Tidskrift band III, 1931, sid. 81).