NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-24
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2006-05-24, 13:09
Göran Löfstedt,jag kan tippsa dej och Ulf om en bok av Nyström, titel Greta Nyströms Adliga gren. Paret Nyström bor i Umeå och är omkr 80 år  
har släktforskat iöver 40 år och dom har många intressanta förgreningar tex. från Adel af Flandern släktlinje kan man följa nere till Ynglinga ättens stamfader,Nyström berättar också att man kan via Kunga och regent längderna och Snorre Sturalsson ect. via Svenska och Norska forskare fastslå Ynglingaättens Kungar ända ner till Dolmade Visbarsson Svea kung år 300-310 f.k.
han tar upp Skunkeätten i Sverige,Isle of Manska Kungahuset,på ön Man.Karolinskahuset i Frankrike med kungar och stormän,Folkkunga ätter i Sverige,
Erikiska och Sten kilska kunga ätterna i Sveige,Bureätten,Ruikerna Furstar i Ryssland,skilfinska Kungarna i Norge,Knylinga Kunga ätten i Danmark,Anglosaxsika Kungaätter i England,Munsu ätten i Sverige,Kungar i Norge Hårdråde ect. Byanska Kejsare i Konstantinopel  ect.... dessa släkter gårin i varran och många fler innan kritikerna hoppar på den här boken skall det vara sagt att många källor finns och där utöver har Nyström fått personlig hjälp av Daniel Brömster,Tord Bylund,Bo Nordenfors,Per Sundin,Edit Westman Och Landsrkivet i Härnösand,  
och  i och med att jag har släkt linjer i Bureätten,Ynglinga ätten, Skunkeätten,Folkunga ätten ect så berör det mej extra jag har i min egen forskning andra källor som stödjer Nyströms bok så jag tror både du och Ulf har intresse av boken. mvh Marc
 
Ps.en bra hemsida är www.Oxenstierna.org när det gäller det adliga linjerna dessutom mycket bra källor tillexempel från ägandlängderna ect.