NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-05-24
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2006-05-23, 21:33
Men Jörgen...du verkar lägga så otroligt stor vikt vid så kallade primärkällor, men vad garanterar att dessa alltid säger sanningen!?
 
Låt mig ta ett exempel: Ta Peder Svart t. ex. och hans krönika, den är ju en primärkälla från 1500-talet, men behöver allt som står i den vara sant? Vi vet ju att Gustav Vasa hade stor kontroll över sina historieskrivare och bara det han godkände fick utgivas. Förstår du? Vad är primärkällan värd om SANNINGEN är vinklad? (Det var ju alltid segrarna som skrev historien).
 
Den objektiva SANNINGEN är inte alltid = skriftliga källor.
 
Eller låt oss ta ett annat exempel...en Kung gör en en kvinna med barn (utanför äktenskapet) han får en präst att förfalska de skriftliga handlingarna genom att där uppgiva en annan far till barnet. Vad är då denna primärkälla värd?
 
Ibland tvingas man att tag hjälp av det sunda förnuftet för att komma fram till sanningen.  
 
Om vi nu tar debatten om denne Lars Olofsson Björnram och hans börd, så ser vi att det finns många frågetecken som måste rätas ut! Det räcker inte här att bara förlita sig till de (fåtaliga) källor som finns ang. detta. Saken måste sättas in i ett större sammanhang för att kunna förstås.
 
Kunskap får här pröva kunskap. Vad vi behöver nu är ett utlåtande från en historieprofessor (gärna flera!) ifall det överhuvudtaget var MÖJLIGT för en ofrälse att inneha sådana höga befattningar inom militären under 1500-talet som Lars Olofsson hade? Hänger du med Jörgen?
 
Till Björn: När skulle jag ha påstått att JAG är släkt med ryska Tsarfamiljen? Det enda jag har påstått här på rötter är att jag misstänker mig vara en ättling till Karl XIV Johan som ju var GOD VÄN med flera Tsarer (Alexander I och hans yngre bror: Nikolaus I).
 
Vänligen
 
(prat)-kvarnen: Ulf.