NULL Skriv ut sidan - Beurraeus

Anbytarforum

Titel: Beurraeus
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2013-09-06, 23:19
Ett visst stöd för att Marita var en ättling till Birgitta Torkelsdotter Barun (Välingeätten), finner man i SDHK 30442, där jord skiftas, år 1478, mellan Knut och Nils Posse, Jöns Knutson (Tre rosor), Nils Torkelson (Barun) och Björn Bengtsson (Sparre). Den fru Ragnihild som också nämns, var en svägerska till Jöns Knutsson. Eventuellt handlar skiftet om ett arvsskifte efter Måns Bengtsson (Natt och Dag), död mellan 1473 och 1477.
 
Man kan betrakta de ingående släktena, som ingående i ett mer eller mindre starkt kluster. Sannolikheten är relativt stor att man kan hitta fler kopplingar mellan släkterna i senare generationer. I den hypotetiska antavlan nedan, har jag valt ut Björn Bengtsson (Sparre) och Nils Torkelsson (Barun):
 
(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/393762.jpg)
 
Om min hypotes är korrekt, så visar antavlan en koppling, om än avlägsen, mellan Harald Lake och Marita Nilsdotter (Bölja), av mig postulerad hustru till Ingeborgs far Harald Eriksson. Tanken att Harald Lake, fogden på Gripsholm, spelade en roll i arrangemanget av ett bröllop mellan Dionysius och Ingeborg, förefaller i så fall mycket rimlig.
 
Även Amund Stake, Ingeborgs postulerade farfars far, hade kopplingar till 'släktklustret'. År 1488 bytte han jord med Jöns Knutsson (Tre rosor), då Sigge Larsson (Sparre) gift med Kerstin Månsdotter (Natt och Dag) beseglar. Kerstins syster Margareta var f.ö. gift med Jöns Knutssons son Erik...
 
Eventuellt är också Björn Bengtssons hustru, Birgitta Månsdotter, dotter till Måns Bengtsson - ev. i äktenskapet med Märta Månsdotter (tre rosor till Horshaga)...