NULL Skriv ut sidan - Beurraeus

Anbytarforum

Titel: Beurraeus
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2013-09-03, 22:36
Den 24:e augusti förde jag fram hypotesen, att Marita Nilsdotter, dotter till Nils Tomasson (Bölja) och Karin Kettilsdottedotter, varit gift två gånger, först med Harald Eriksson (Stake?) och därefter med Jöran Johansson (Rosenhane). Besvärande för hypotesen var kronologin - Marita skulle ha nått övre gränsen för sin fertilitet...
 
En närliggande lösning på problemet vore naturligtvis att Jörans son, Johan Jöransson, var född utom äktenskapet - liksom sin far.  
 
En intressantare/troligare(?) lösning vore den, att Nils Tomasson och Jöran Johansson i själva verket var svågrar. Vad jag förbisett tidigare var, att Jöran Johansson var gift med Märta Nilsdotter, inte Marita. Jag behandlade namnen som namnformer, vilket sannolikt var ett misstag. I EÄ:s supplement, så betonas exempelvis, att Ingeborg var dotter till en Marit, inte till en Märta. Enligt EÄ var Jöran Johansson gift med Märta Nilsdotter  
 
Så, finns då någon form av stöd för en sådan hypotes? Jo, faktiskt. Marita skulle då vara döpt efter moderns farmor (inte mormor, som jag skrev ovan) Marita Ragvaldsdotter, medan hennes yngre syster, Märta, skulle vara döpt efter faderns farmor, Märta Tomasdotter. Hypotesen förutsätter naturligtvis att Märta skulle vara en klart yngre syster till Marit.
 
Ett hugskott, väl värt att fundera vidare på...