NULL Skriv ut sidan - Beurraeus

Anbytarforum

Titel: Beurraeus
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2013-07-10, 19:49
Vid ett besök i Forshems kyrka nyligen, fick jag syn på ett vapen som har vissa likheter med det vapen som Dionysius' hustru förde enligt Hans Johansson Stålhandskes begravningsvapen. Vapnet tillhörde Olof (Eriksson) Stake, död 1654.  
 

(https://forum.rotter.se/discus/messages/576/388636.jpg)
 
 
Tyvärr har jag inte haft möjlighet att se Hans Stålhandskes begravningsvapen på plats i Ösmo kyrka - har bara tillgång till ett par bilder av otillräcklig kvalitet. Helt klart tycks formen på de ev. 'blomskaften' - böjt överhängda - överensstämma väl mellan vapnen. I Stakes vapen återfinner man 3+4 blommor på en stängel. I det okända vapnet ser det ut att vara 3+3...  
 
Någon tänkbar Harald Stake som möjlig far till Ingeborg har jag inte hittat. Namnet dyker dock upp i släkten i senare delen av 1500-talet: Harald Olofsson, student i Rostock 1578, och hans brorson, friherren Harald Eriksson f. 1598. Intressant är att denne Harald hade en son , friherren Erik Stake, vars begravningsvapen finns i Vättlösa kyrka i Kinne hd. Bland de sexton anorna till Erik Stake återfinns Johan Pedersson (Bååt nr 3) till Fituna med hans hustru Kerstin Tott, vars son Erland var gift med en dotter till Dionysius och Ingeborg Haraldsdotter (Stake?).