NULL Skriv ut sidan - Beck-Friis

Anbytarforum

Titel: Beck-Friis
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-06-05, 11:10
hej:
 
nu har jag precis skrivit ett långt förklarande inlägg om dansk namnskick och så har jag glömt att gömma sista etappen. Så kort:
Generellt har jag fått veta till en fest igår från ett flertal danska vänner som jag frågade.
Att mellannamnet är ett av föräldrarna valt namn, det kan vara moderns efternamn men också ett förnamn från en släkting eller bara ett namn de har valt för att barnet också ska heta detta.
exempel J?rgen S?derlind Hansen (uppdiktat namn om någon heter så så undskyld mig). J?rgens fars familj hetter i detta tillfälle Hansen(patronymikon som Du säger Alfred)) Söderlind är i detta tillfälle (det vanligaste!) moderns efternamn. Om Nu J?rgen hetat Emil som mellannamn (kan det ha varit ett ofta omtyckt namn i faders eller moderssläkten eller bara ett namn föräldrarna också tyckte sonen skulle ha vid sidan om J?rgen) om det var en flicka som då hette Josefine S?derlind Hansen är det ju samma sak men det kan också förekomma att hon heter Emil hansen också. Annars kunde hon med samma logik heta Josefine Emma Hansen. Nåväl adeln har ju som i de flesta länder både många för- och då och då många efternamn. Men när jag kollar mina vänners uppgifter i en lista på jobbet med ca. 50 personer på med fulla namn uppgifter, finner jag att ovanstående generella namnskcik verkar passa till 75 % av fallen; ett förnamn, ett mellannamn, ett efternamn resten kan variera där finns också adel och invandrare etc. på listan. Det spanska namn skicket är ju följande om fadern heter Hernandez och modern Fernandez blir barnet en Hernandez de Fernandez. detta de blir ibland missuppfattat som adligt (vilket ju också kan vara fallet) men det betyder ju fadernssläkt av modernssläkt. det verkar som om det danska namnskicket liknar mer det norska enlig din uppgift Ralf, och Alfred den sista kommentaren i ditt inlägg passar ju in på en del av mina exempel och mina danska vänners förklaringar. Det är lustigt att vi har olika namnskick i så närt besläktade länder. själv har jag 4 förnamn och ett efternamn och de får nästan inte plats på myndigheternas adresslistor etc. mitt sista förnamn Gattulf (som diskuterats under ....Gadd rubriken tidigare i ett annat sammanhang) blir ofta Gattu eller Ga etc. jag får då och då frågan vad är ditt mellemnavn och när jag säger att jag inget har men att jag har 4 förnamn ser det mycket förvånade ut...
med venlig hilsen: Steve