NULL Skriv ut sidan - Beck-Friis

Anbytarforum

Titel: Beck-Friis
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2004-06-04, 23:50
Märkligt! Att man i Danmark generellt skulle uppta såväl faderns som moderns namn är något helt nytt för mig. Det skiljer sig faktiskt markant från min bild av danskt namnskick. I stället förefaller det mig vara en korrekt beskrivning av det spanska namnskicket.
 
Enligt mina iakttagelser (riktiga eller oriktiga?) har danska familjer med dubbelnamn i regel burit dessa oförändrade (alltså med samma namnkombinationer) i ett antal generationer. De förefaller ha fixerats under 1800-talet/början av 1900-talet, sannolkt i samband med att man (i likhet med svenska förhållanden) slutade använda äkta patronymika, och de kvarvarvarande stelnade till släktnamn. Och mitt intryck är att man då (inte nu) ofta lade till sina mödrars namn, för att göra namnet mera individualiserande och särpräglade. Samt att möjligen försöka höja namnens sociala status.
 
Jag känner heller inte riktigt igen detta med att danskar inte skulle ha flera förnamn. Jag känner/känner till danskar som har två förnamn. Däremot kan jag nog hålla med om att det sannolikt inte är så vanligt (som i Sverige) med tre eller flera namn.