NULL Skriv ut sidan - Beck-Friis

Anbytarforum

Titel: Beck-Friis
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2004-06-04, 13:44
Jag har tidigare gjort inlägg som bl.a. berört danskt namnskick, men nu hittar jag dem inte; vare sig under Namn, Släkter eller Övriga frågor. Jag gör därför ett nytt försök:
 
Just dubbla efternamn är oerhört mycket vanligare i Danmark än i Sverige, och utgör nu en mycket vanlig namntyp; i synnerhet där ett av namnleden är ett patronymikon, t. ex. Broby-Johansen, Ellermann-Jensen, Örsted-Pedersen.
 
Dubbla namn har även flitigt använts inom den danska adeln; som Fischer-Benzon, Zytphen-Adeler, Reedtz-Thott, Blixen-Finecke (i Sverige dock von Blixen). Ofta har skälet varit att ett fideikommiss har ärvts från en ätt till en annan, och att fideikommissstiftarens namn då har fogats till det egna (vilket ibland t.o.m. har varit ett uttryckligt villkor i fideikommissbrevet). Detta har i samband med fideikommiss även sporadiskt förekommit i Sverige: t.ex. Trolle-Bonde, Trolle-Wachtmeister, Trolle-Löwen (alla som följd av Fredrik Trolles [på Näs numera Trollenäs] testamente) och Adlerstierna-Adelsköld. Gyllensvaan (till Västanå fideikommiss) är däremot ett specialfall, då man bar detta namn i stället för sitt eget.
 
I några fall har tre (3) släktnamn kombinerats, som Bille-Brahe-Selby och Berner-Schilden-Holsten (vilket dock bara fideikommissarien heter; övriga ättemedlemmar heter bara Berner), och i ett fall t.o.m. fyra (4); nämligen Krag-Juel-Vind-Friis.
 
Vad beträffar ätten Beck-Friis är det ju inte Friis utan Beck, som är det ursprungliga namnet. Det är ju den danska adelsätten Beck (med bl.a. egendomar i Skåne), som stannade kvar i Skåne och blev svenska undersåtar. År 1731 ärvde man från ätten Friis stamhuset Hevringsholm med Essendrup och Tustrup, med tillstånd att ta upp ätten Friis namn och vapenskjöld jämte sitt eget. I Skåne innehade ätten bl.a. Bosjökloster och (som fideikommiss) Börringekloster.
 
P.S. Jag hade inte uppdaterat på ett tag, och därför inte sett Micha?ls inlägg. Jag beklagar om slutet av inlägget därför blev lite av en repetition.