NULL Skriv ut sidan - Beck-Friis

Anbytarforum

Titel: Beck-Friis
Skrivet av: Christina Norén-Svensson skrivet 2003-08-19, 03:12
Hej Olof!
 
Min första tanke är att hon är karolinerättling, dvs fadern var officer och levde i rysk fångenskap. Freden med Ryssland slöts ju först 1721. Åren närmast därefter återvände ca 1.500 man + ca 200 officershustrur och ca 150 barn till Sverige från den ryska fångenskapen.
 
Jag kommer spontant att tänka på två olika beskrivningar av hur livet gestaltade sig i fångenskapen och för de hemvändande vid återkomsten till Sverige.
Dels artikeln Familjebudskapet s.45-57, ur Socialmedicinsk tidskrift 1982/nr.1 av Björn Rosendal, läkare som släktforskade på sina pat. och fann en grupp karolinerättlingar ur familjerna Dragon, von Svida m.fl.
Dels Alf Åbergs Karolinska kvinnoöden, N&K, 2000.
 
När jag i Åbergs bok slår på Maria Sofia Skogh finner jag på s.117: Officersdottern Maria Sofia Skogh gifte sig år 1716 i staden Solikamsk med löjtnanten vid Livdragonregementet Corfitz Ludvig Beck-Friis. Tre barn föddes i Sibirien. När de återkommit till Sverige lyckades Beck-Friis så småningom överta Bosjökloster som sin släktgård vid Ringsjön i Skåne. Hon födde honom ytterligare tolv barn - det sista när hon var 44 år gammal. Hon dog där år 1760 och hade då fyllt 66 år.
 
Mvh Christina