NULL Skriv ut sidan - Bagge af Söderby

Anbytarforum

Titel: Bagge af Söderby
Skrivet av: Bengt Örtenholm skrivet 2010-11-13, 22:50
Hej Birgitta!
 
Jonas Abraham Tornérhielm och Sofia Maria Bagge af Söderby hade förutom Aurora Vilhelmina 14 ytterligare barn som finns uppräknade i Gustaf Elgenstiernas Svenska Adelns Ättartavlor del VIII sid 328.  
Sofia Maria Bagge af Söderby var dotter till majoren Gustaf Vilhelm Bagge af Söderby och hans 1:a fru Gustava Carolina Militz.  
Gustaf Vilhelm Bagge af Söderby var son till majoren Jean Georg Bagge af Söderby och hans 2:a fru Maria Sofia Juliana Friedenreich och bror till min morfars farmors mormor Sophia Albertina Bagge af Söderby gift Hammarstrand.
 
Enligt ingressen under adliga ätten Bagge af Söderby nr 147 i Sveriges Adelskalender 2007 meddelas följande beträffande Söderby: ....Tilläggas kan att trots att ätten kom att kallas Bagge af Söderby, ärvdes inte Söderby av Sven Pedersson (ättens stamfar, min kommentar) och dennes ättlingar utan av Peder Halstensson Bagges hustrus (från vilken godset ursprungligen kom) dotterdotter från hennes första gifte....
 
Beträffande ryktet att Baggensfjärden skulle ha namngivits efter denna släkt bifogar jag ett saxat urklipp från Wikipedia:
Baggensfjärden är en fjärd i Stockholms inre skärgård mellan Boo, Ingarö och Saltsjöbaden. Namnet är något dunkelt men kan ha något att göra med ordet bagge.[2] Det har från början troligen inget att göra med 1500-talets sjöhjälte Jakob Bagge, fastän denne ägde och skrev sig till gården Boo vid Baggensstäket.
 
Mvh
Bengt Örtenholm