NULL Skriv ut sidan - Armfelt

Anbytarforum

Titel: Armfelt
Skrivet av: Fredrik Rosenlew skrivet 2011-06-26, 14:36
Stamfadern för släkten Armfelt, Erik Larsson från Jämtland har i alla ättartavlor (Carpelan, Elgenstierna,  angetts vara gift med Märta Billring från Norge (Jämtland var då en del av Norge).
 
Det riktiga är antagligen att hon hette Märta von B?ldring f. ca 1600, dotter till Christoffer B?ldring och NN Wrangel, och att hon var hemma från Kurland (där Erik Larsson tjänade i många år). Christoffer von B?ldrings far hette också Christoffer.
 
Av parets två äldsta söner, var Gustav gift von Tiesenhausen i sitt första gifte och den andra sonen, Christoffer tydligen döpts efter sin morfar. De tre  första generationerna Armfelt är mycket fast anknutna till Ingermanland och Baltikum, till den grad att de inte hade någon beröring med kärn-Sverige förrän i den fjärde generationen.  
Den tredje generationens beröring är dessutom begränsad till general Carl Gustaf A. som på grund av sin tjänsteställning fick det men hans hustru Aminoff var liksom sin man född Ingermanland (de hade en son som döptes till Christoffer. En brorson till CGA blev även döpt till Christoffer, ett förnamn som därmed kan kallas för en tradition, såsom det var det inom släkten von B?ldring)
 
Hur myten Billring och från Norge uppkommit har jag inte utrett.  
Det finns en norsk släkt Billring. Förnamn med norsk eller jämtländsk klang hittar jag inte bland de första generationerna Armfelt och inte heller någon som helst beröring i form av giftermål, jordinnehav el.dyl. Det verkar vara ett påhitt att stammodern skulle ha varit från Norge?
 
Släkten von B?ldring genannt Bilterling eller bara von B?ldring-Bilterling forlever, i Tyskland, USA.
 
Är släkten Armfelts påstådda jämtländska (norska) rötter (på manslinjen) bevisade genom säkra källor?  
 
Finns det ingen risk för att den jämtländske Erik Larsson är en annan person än den, hela sitt liv i Ingermanland och i Baltikum verksamma Erik Larsson?  
 
Kanske släktens ursprung är baltiskt? Jag tycker det verkar mera sannolikt än jämtländskt.
 
Får jag kommentarer!
 
Fredrik Rosenlew