NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 maj, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 maj, 2014
Skrivet av: Gert Påhlsson skrivet 2014-05-05, 10:47
Jag har med stort intresse följt diskussionen, men inte haft möjlighet att bidraga med några uppgifter eftersom jag inte har möjligheter att kolla originalhandlingarna på Riksarkivet. Däremot har jag nu kollat domboken för Västerrekarne och funnit ett intressant mål angående Hyndevad. Det är kyrkoherden Lars Sundius i Husby, angående Hyndevad som varit hans hustrus och syskons arvegård efter deras salige fader Daniel Leffler, men vid arvskiftet den 26 augusti 1644 uppläts gården till deras nu saliga moder Åletta i sin livstid att besitta och behålla och efter hennes död tillfalla barnen. Tingsrätten menar att Ålettas siste man Reinhold Nilsson har stora skulder för husröta och utlagor, och att dessa utgifter skall först betalas innan något arv utfaller. Det framgår också att Åletta varit gift tre gånger, Reinhold Nilsson var sista giftet. Däremot framgår ingenting om Reinhold Nilsson hade några arvingar. Lars Sundius inlade en appelationsskrift och det kan jag inte kolla för Lagmansrätten domböcker är inte scannade. Källa: Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Örebro län EXIe:1811 (1682-1682) Bild 12520 / sid 1338.
Jag funderade på släktskapet med Anders Arenfelt, Reinhold Nilsson skall vara hans morbror, kan man tänka sig att det är en ingift morbror, så det är Åletta som är moster med tanke på namnet Kortzsdotter, eftersom Anders Arenfelt har en bror med namn Cort/Kortz.
Jag har kollat fullmakterna också och fann en för Clas Johan Arenfelt, fänrik vid Viborgs Infanteriregemente och Major Rubzoffs Kompani 28/2 1689, han hade tidigare låtit sig brukas i Holländskakriget, kan han eventuellet vara en bror eller kanske brorson till Anders.