NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 april, 2014
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2014-04-15, 14:06
Jag har egentligen ingen anledning att ifrågasätta Elgenstiernas uppgift att Arenfelts fader hette Måns men jag uppfattar det som att vi hittills inte vet vad den grundar sig på, eller har jag missat något ovan?
 
Tills vi vet säkert kanske jag kan tillåtas hålla min hypotes om Påvel Arendts föräldrar lite grand vid liv och om den faller kanske mina inlägg kan flyttas till en annan rubrik?
 
Nedan återgivna dom i Filipstads Rådhusrätt innehåller namnet på två kvinnor som sannolikt hör hemma i två olika vallonfamiljer:
 
24 Jan 1628 – kom för rätta Kättlin Niklasdotter hon war beriktat aff Nils Ericsson hammarsmed om lägersmål han hade welat hafft henne till sin hustru, sedan han det förstod hon icke wille beriktade han henne och sade sigh haffua legat hoss henne nu kom hon för rätta med sina 6 danneqvinnor och will gå ledigh med henne, hustru Karin her Oloffs kirkioherde, hustru Marina Niklasdott hustru Britta Jon skriffuares, hustru Ingrid här Olofs hustru Ingeborg Pär hammarsmeds hustru Karin Päd skomakares hon giorde först eden å book och dom androm gaff eden up effter det 24 Capitel i tingmålbalken.
 
Det är väl rimligt att anta att de två Niclasdöttrarna inte är syskon eftersom en syster väl knappast kunde ingå bland de sex dannekvinnorna utan måste jävas?
 
Niclas är ett ovanligt namn i trakten vid denna tid. Om de var födda i närheten skulle min gissning vara att den som målet gäller var dotter till Niclas Giliusson Bakare och den andra – den gifta Marina, möjligen till Niclas Nilsson som dock var avflyttad. Om så vore fallet skulle Marina Niklasdotter kunna vara samma Marina som i tidigare inlägg beskrivits, hängde nycklarna på Arendts bår och som i min hypotes är passande för att vara den fransösiska modern till Påvel Arendt. Att Påvels morbror hette Reinholt Nilsson är däremot inte helt passande men det verkar inte helt enkelt att förstå sig på familjen Gremeurs patronymikon.