NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 april, 2014
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2014-04-12, 21:31
Ja, det kanske är ett irrspår. Å andra sidan är det väl tänkbart att ett relativt ovanligt förnamn kan ge upphov till ett släktnamn? Jag har tidigare bläddrat fram och åter i handlingar som avser Filipstad och bruken däromkring och när jag därefter läste att Påvel Arendt skulle vara född i Filipstad så var det en instinktiv tanke att han troligen hörde samman med Arendt Filter.
 
Att Arendt Filter förefaller ha haft en son som blev hammarsmed i Västland samt att tyske Arendt bevisligen hade något (och troligen till och med mycket) att göra med franske Niclas Nilsson kunde enligt min tanke tala för att din hammarsmed Påvel var bror till Johan. Om emellertid Påvels far hette Måns var de dock inte bröder men det vore då tänkbart att Johan Arendtsson istället var bror till Måns Arendt. Det tänkbara får därmed ses som en hypotes från en amatör som inte kan belägga densamma...
 
Jag hittar i mina anteckningar inget annat uppslag till vem som skulle kunna vara far till Påvel men det jag antecknat är ju endast ett urval av det som intresserat mig så jag utesluter inte att det funnits någon med efternamnet Arendt i trakten av Filipstad.  
 
Enligt en notis i Filipstads rådhusrätt på 1640-talet krävde unge Gilius (troligen Gilius Giliusson Tollet) på sin faders vägnar någon gäld av Olof Ericsson som hans hustru skulle vara skyldig efter sin förre man sal. Arend. Hustru Marina hade efter sal. Arends död hängt nycklarna på båren och gått därifrån och lämnat gården till värdering och kreditorenas betalning. Denna notis har jag sammankopplat med den tidigare nämnde Arend vid Bjurbäcken (i brist på andra med samma namn) men även här verkar det väl röra sig om ett förnamn.