NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 12 april, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 12 april, 2014
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2014-04-05, 21:46
Här är allt jag vet än så länge:
 
Paul Arendt  hade varit hammarsmed vid Lummelunds bruk på Gotland åtminstone sedan 1655, men rymt, eventuellt till Kurland, skuldsatt.
   
I Bergskollegiets Inkomna skrivelser (Huvudarkivet E4:34 1663 II) finns två dokument:
 
pp15-15v Supplik av hammarsmeden Paul Arendt  på tyska om sin brors, Obrister Leutenandt Arenfelt, cavering, inlevererad 4 april. Han vill att han ska ges fri utan borgen och brodern slippa borga.
 
pp120-120v Supplik av Christoffer Nymans änka (ägare till Lummelunds bruk) bl a om Påvel Arendt  föredragen 30 oktober. Arendt hade fängslats för sin skuld om 312 Dlr Kmt till henne och till hennes besvikelse blivit utsläppt.  
 
I Bergskollegiets Protokoll (Huvudarkivet A1:7 1663):
 
p379 30 oktober avhandlas Nymanskans framställan, varvid fastslås att hon får kräva Paul Arendts  broder, öfwerstLieut: Anders Arenfelt, som caverat för Paul. [Tydligen hade de villfarit Pauls begäran].
 
Man kan inte vara riktigt säker på var han suttit fängslad - i Visby (inga tecken på det, osannolikt), i Stockholm (fullt möjligt, det ska jag kolla), i Riga (fullt möjligt, men mindre troligt, eftersom Nymanskan skriver ”her”), någon helt annanstans (man vet aldrig) ?
 
Jag ska rota lite mer i Bergskollegium om det här.  
 
Elgenstierna brukar jag kalla ett uppslagsverk, dvs i detta kan man få uppslag till forskningen. Som sådant är det väl användbart.
 
(Meddelandet ändrat av LOE 2014-04-05 21:48)