NULL Skriv ut sidan - Anrep

Anbytarforum

Titel: Anrep
Skrivet av: Ingvar Lagerlöf skrivet 2015-03-15, 14:00
Hej igen. Jag hittar många soldater Fjug i Fjugesta, men bara en Jacob Fjug. Det verkar som att Jacob Fjug född 1769 enligt soldatrullorna och Jacob Fjug född 1764 enligt hfl är samma person. Det går att följa honom i hfl och gmr parallellt och se att han flyttade till Fjugesta från Brånsta och då bytte soldatnamn till Fjug från Brånfeldt. Sen går det att följa honom i hfl ytterligare tillbaka till Knista by där det står att han flyttade in från Selven 1789 (Knista AI:4 s 112). Där var vid denna tid föräldrarna till Jacob född 1764 bosatta (se t.ex. Knista AI:2 s 154). Det måste vara fel födelseår/ålder i soldatrullorna.
 
Var Jacob Herman född 1769-03-02 med Jacob Herman Anrep som dopvittne tar vägen vet jag inte. Jag kan inte läsa bostadsorten i födelsenotisen (Knista C:2 s 89) och ser inget som liknar det namnet i ortsregistren i hfl.
 
Jag misstänker som du Lasse att Strokirk verkar ha blandat samman olika personer. Strokirks uppgift om att Jacob Fjug dog som krigsfånge i Italien stämmer bra med andra källor. Däremot att han skulle vara son till Jacob Herman Anrep känns inte trovärdigt alls.