NULL Skriv ut sidan - Ankarcrona

Anbytarforum

Titel: Ankarcrona
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2016-01-26, 19:14
Tillfällighetsfynd ur Nytt och Gammalt (Lunds Weckoblad) N:o 43, 1806 12/2, sid. 344-345 (de gåvor som inkom räknas upp i N:o 50, 1806 2/4, sid. 398-399):
»Af mitt stånd och embete ålagd att påkalla ömsinte mennisko-wänners hjelp för werkeligen nödlidande, får jag härigenom inför den wördade Allmenheten anmäla Fröken Karin Ankarkrona, 82 år gammal, blind, döf, borttagen af frätande kräftsår. Hon är tillika i saknad af anhöriga. Under de sist förflutna åren har hon blifwit wårdad af Bonden Nils Pehrson i Breabeck; men sedan han, den 16 sistledne Januari, med döden afgått, är hon i saknad af huswarelse, wård och skötsel. Under 30 års tid har hon warit ett mål för plågorna på sjuksängen. Wördade Wälgörare! jag behöfwer ej nämna mer, för att wäcka edert medlidande, eder miskundskamhet. De gåfwor, som till bemälte nödlidande Fröken öfwersändas, under kuvert till mig, skola på bästa sätt till hennes bergning anwändas, och redowisning derföre i dessa blad meddelas. Carlskrona och Breabeck d. 31 Jan. 1806.
Olof Borlander
Pastor loci.»