NULL Skriv ut sidan - En stilla undran

Anbytarforum

Titel: En stilla undran
Skrivet av: Ingrid Wikberg skrivet 2005-04-22, 00:03
Det är väl en sak att fäder blev noterade till barn uä; MEN blev HKH Konungen eller HKG Prinsen etc noterade som fader?  Finns det styrkt?  
Om modern till uä barn var anställd på kungliga slott eller i adlig familj så blev det automatiskt lättare att spekulera i det blåa blodet!
Sedan var det väl så att om fina damen fött ett barn så var det incognito och barnet skyfflades undan och blev placerade i lämplig  familj. Där kan möjligen skrönor uppstått - trots att det kanske ej var en kunglig som var fadern -utan kanske dansläraren eller gunstige kavaljeren eller kanske t o m unge stallpojken. ( en del var kanske s.k. 'fint' folk -men inte självklart kunglig...)
 
Jag tror att det fortfarande finns bevarade brevsamlingar och dagböcker även privat -alla är nog inte arkiverade på Riksarkivet. Jag minns att jag för några år sedan hörde om detta i något program på TV eller radio. Det är ett problem eftersom en del förstörs: det bevaras inte på rätt ställe alla gånger och papper blir mer eller mindre förstört. Börjar man plocka i dem går de sönder. De måste först konserveras  ( om det går?) -och det är väl en kostsam process.  
 
Det är trist. I min släkt finns en gammal kista med mycket gamla handlingar -som ingen får röra.  Man får tydligen inte ens titta eftersom allt är så ömtåligt och skört. Jag tycker ju att den släkting som idag äger allt ska skänka till något arkiv för behandling och förvaring. Ägaren vägrar; Det ska var som det varit.  Vad gör man?