NULL Skriv ut sidan - Avlidna monarkers namn

Anbytarforum

Titel: Avlidna monarkers namn
Skrivet av: Bjarne Birkrem skrivet 2003-06-22, 09:57
En liten presisering av hva jeg mener med inkonsekvent: i norske (og antakelig også svenske) leksikon har vi i dag den temmelig merkelige situasjon at mens man for å lese om Sveriges nåværende konge kan slå opp under C og finne Carl XVI Gustaf (som forventet), finner man ikke de tidligere kongene med samme navn der. For å lese om disse, blir man henvist til det bindet som inneholder bokstaven K - for Karl. (I engelskspråklige oppslagsverk oppstår samme situasjon, selv om de to navneformene der har samme forbokstav: den nåværende kongen står som Carl XVI Gustaf (selv om jeg har sett formen Charles XVI Gustavus et eller annet sted), mens de øvrige Carl'ene kalles Charles.)
Når det gjelder navnet Carl/Karl i Sverige er vel situasjonen ekstra komplisert ved at navnet har vært i bruk gjennom så lang tid, med ulike tradisjoner. Jeg vet at noen argumenterer for å beholde skrivemåten med C for alle konger helt tilbake til Carl IX, noe som kanskje virker fornuftig. Men når vi så går lenger tilbake, blir det verre. Jeg tror ikke så mange ville skrive Carl om Karl Knutsson (Bonde) eller om Karl Sverkersson. Så til sjuende og sist støter vi på samme problem, vi bare forskyver det tilbake i tid.
 
Om noen år vil vi ha samme situasjon med britiske konger: den fremtidige Charles III vil nødvendigvis bli oppført i leksikon med sin engelske navneform, mens de to Stuartkongene med samme navn sannsynligvis fortsatt vil bli oppført som Karl I og Karl II. Forstå det den som kan...
 
Derimot synes jeg det er mindre problematisk hvis HELE rekken av monarker med ett bestemt navn får sitt navn oversatt eller normalisert. Det er f.eks. de førreste som har problemer med å godta formen Ludvig brukt om franske konger - jeg tror ikke det er mange som insisterer på å snakke om Louis XIV på norsk eller svensk. Men igjen får vi et problem hvis det kommer en ny konge med et navn som ikke har vært i bruk på en god stund. De førreste vil i dag protestere på at kongen som sendte ut Den Spanske Armada blir omtalt som Filip II - og at hans sønn og sønnesønn var Filip III og Filip IV, mens Spanias første Bourbon-konge var Filip V. Men hva så om noen år, når Juan Carlos I dør (forhåpentligvis uten å måtte lide den skjebne å bli omdøpt til Johan Karl i skandinaviske oppslagsverk...) og etterfølges av sin sønn. Hva skal sønnen kalles? Vi er vant til å kalle ham kronprins Felipe, så Felipe VI virker mye mer naturlig enn Filip VI. Men i det øyeblikk Felipe VI bestiger tronen, blir det med ett mer problematisk med hans forgjengere med samme navn. Skal vi omdøpe dem til Felipe også - eller skal vi være nødt til å leve med den samme inkonsekvente tilnærmingen som vi allerede har med flere andre kongenavn?