NULL Skriv ut sidan - Anakronistisk kunganumrering

Anbytarforum

Titel: Anakronistisk kunganumrering
Skrivet av: Johan Sjöberg skrivet 2005-02-11, 10:40
Kyrkohistorikern Tryggve Lundén, fil dr och teol lic., har skrivit boken Sveriges missionärer helgon och kyrkogrundare, utgiven på förlaget Artos 1983. Lundén talar om biskoparna Brynolf I Algotsson, Brynolf II Karlsson och Brynolf III Gerlaksson av Skara jämte biskoparna Magnus I och Magnus II Tavast av Åbo, vilka alla tillhörde den katolska tiden. Tar jag inte fel har Lundén också skrivit en avhandling om Brynolf Algotsson. Möjligen var det en lic- avhandling, eftersom jag har för mig att Lundéns doktorat var ett hedersdoktorat.
Min fråga gällde dels när det blev praxis att numrera påvar, monarker och biskopar, dels om det finns skriftliga belägg från medeltiden på numrering av svenska biskopar.
Lundéns bok innehåller också en svensk regentlängd från den äldre medeltiden, men där åsätts inte kungarna någon anakronistisk numrering.
Lundén skrev flera verk om Sveriges katolska tid, men ovanstående är det enda jag har tillgång till. Jag har ett minne av att jag någon gång hört honom säga att han bedrivit studier i Vatikanarkivet. Kan det möjligen där finnas något om ovanstående?
Johan Sjöberg