NULL Skriv ut sidan - Wasa, Holstein m.m Arvingar idag ?

Anbytarforum

Titel: Wasa, Holstein m.m Arvingar idag ?
Skrivet av: Johan Brandt t. Grevnäs skrivet 2004-09-07, 22:56
Hej!
Läste inläggen ovan och har sysslat med detta i åratal.  
Carl-Fredrik! Låt mig igen tacka Dig för intressanta inlägg. Det är ju faktiskt spekulation och en viss orimlighet med tanke på verklighetens gång, OM och OM... uppstår. Det har Du tydligt redan visat.
Om nu den agnatiska tronföljden skulle ha medfört år 1877 slutet på linjen (och fast vi skulle acceptera, att Carola skulle ha fått regera till år 1907 - förresten - hon var ju katolik!), så tror jag inte, att man hade helt accepterat personer med katolsk tro som möjliga tronarvingar. Detta må sägas om prinsessan SOFIA Wilhelmina, som gifte sig 25.7.1819 med den blivande storhertigen av Baden Leopold (reg. 1830-1852). Om hon hade gjort det, om inte 1809 års incidenter hade inträffat. År 1877 skulle hennes son Friedrich (reg. 1856-1907) kunnat vara en möjlighet. Man hade nämligen säkert sett sig omkring i den närmaste släktkretsen. Men han VAR katolik.
Därför tror jag, att blickarna hade även riktats mot Sofias yngre syster prinsessan Cecilia (gift 5.5.1831 (om!) med storhertigen av Oldenburg Paul Friedrich AUGUST i hans tredje äktenskap). År 1877 skulle hennes son Elimar f. 23.1.1844 ha varit en möjlighet. Det är ju nu sedan bara det, att i den verklighet han levde i, så hade han 7.11.1876 gift sig morganatiskt. (f.ö. må bemärkas, att Elimars enda sons äldste son övergått i katolicism - och om man skulle bortse från Elimars morganatiska giftermål - så skulle det finnas en annan sonson Percy d. 1995 med en son Patrik, som dock även gift sig morganatiskt. Tja...)  
Om vi börjar bortse från det även, så kunde vi ju bortse från katolsk tro och slutligen även all historisk utveckling.