NULL Skriv ut sidan - Vasasönernas barn (såväl äkta som oäkta)

Anbytarforum

Titel: Vasasönernas barn (såväl äkta som oäkta)
Skrivet av: Johan Axelsson skrivet 2005-02-06, 21:14
Hej!
Jag har ett antal funderingar vad gäller en del av barnen till Gustav Vasas söner.
1) Erik XIV:s dotter Lucretia lär inte ha haft Agda Persdotter till mor, utan detta ska bara vara spekulationer. Dessutom föddes hon 1564, då Agda redan varit gift en gång och blivit änka. Är det verkligen rimligt att Erik XIV återigen tog Agda till sig? Dessutom; Lucretia ska enligt vissa källor ha avlidit ung, men andra placerar henne som ätten Zelows stammoder med dödsdatum cirka 1590. Vad är mest troligast?
2) Erik XIV hade enligt en tradition även dottern Margareta. Vissa släktforskare och många hemsidor tar det som fakta. Men är verkligen en anteckning i en kyrkobok tillräckliga bevis? Och om nu uppgiften ändå är korrekt, varför omnämner Erik inte henna bland sina barn när han sitter i fängelset?
3) Är det troligt att Vasa-sönerna hade fler oäkta barn, men som p.g.a. att de dog tidigt, var dödfödda eller annat aldrig tagits upp. Erik ska ju i alla fall ha haft ett barn med Karin Jakobsdotter som begravdes i april 1565. Men inget namn omnämns i räkenskaperna. Tyder det på att barnet varit dödfött eller?...
4) Erik ska ju enligt vad jag läst haft inte mindre än 8 stycken kända frillor förutom Karin: Agda Persdotter, Karin Jakobsdotter, Karin Pedersdotter, Anna Larsdotter, Sigrid Nilsdotter, Doredi Valeninsdotter, Britta och Ingred. Om han nu umgicks intimt med dessa, borde det inte resulterat i barn på mer än två håll? Och om nu Margareta (se 2.) verkligen var Eriks dotter, då är det väl troligt att modern var någon av dessa kvinnor?
5) Eriks son Arnold uppges i vissa böcker varit född 2 feb. 1569 (Johan den III:des släktkrönika, 1745. Nordisk familjebok Uggleupplagan: Karin Månsdotter), och enligt andra 1 nov. 1572. Vilken uppgift är den korrekta?  
6) Johan III:s oäkta son begravdes enligt källanvisning i artikeln Sofia Johanssons mödernehärstamning ha begravts 19 sep. 1560. Hur många dagar brukar det ta för ett barn att begravas? Man kan väl i alla fall fastslå att han dog i september månad?
7) Det är luddigt angående Johan III:s oäkta barns födelseår. Den mest troliga vad jag hört är denna: Sofia 1556, Augustus 1557, Julius 1559 och Lucretia 1560. Varifrån härstammar uppgifterna om födelseåren egentligen? Någon som kan hjälpa mig?
8) Har Johan III:s dotter Isabellas födelse-och dödsdatum helt fallit i glömska? Jag känner bara till 1564-jan. 1566.
9) Hertig Karl uppges i programmet om honom i serien Hermans historia ha fått ett antal utomäktenskapliga barn under sin tid som ung hertig. Skandalerna blev många... är ett annat citat. Men jag har ALDRIG påträffat någon annan än C.C. Gyllenhielm och historien om att Johan Skytte enligt ett rykte kunnat vara det. Är det återigen Lindqvists bristande kompetens som spökar? Är det bara utfyllnad utan grund, eller finns det verkligen några fler kända barn? Kanske något som dog strax efter födseln?
10) Karl IX ska ha haft en dotter Kristina i sitt andra äktenskap med Kristina av Holstein-Gottorp. Det är bara det att jag ibland stött på levnadsåren 1593-94 och ibland 1598-99. Fanns det 2 Kristinor eller är 1598-99-historien tagen ur luften?  
11) Kan någon bekräfta att det i samma äktenskap som i 10 föddes ett dödfött barn 20 juni 1606?
 
------------------------------------------------
 
Jag vet att det är mycket på en gång, och självklart förväntar jag mig inte svar på alla frågor. Jag inser svårigheten i nästintill alla punkter då jag ej angivit källor i större utsträckning. Men bara någon svarar på något; det behöver inte vara fakta utan spekulationer, vore jag tacksam!
Frågor angående källor är välkomna. Har dock inte möjlighet att skriva ut alla just nu.
 
MVH Johan Axelsson!