NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-17
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2004-12-17, 17:56
Har man belägg på hur Carl XIV Johan officiellt skrev sitt kunganamn av egen hand? Har du originalbelägg på att han skrev med ett n och inte officiellt med två n och att det senare ändrats till ett n? Jag menar nu inte vad sekundär källor säger utan vad äkta primärkällor av egen hand säger? Förövrigt kallades han ju Carl Johann i Norge!!!
 
Jag känner själv bara till att Dalarna heter Dalarna på svenska men har orten månne något engelskt namn? Tänk om det på engelska heter någonting annat än Dalarna. Jag menar vi svenskspråkiga säger ju också Lissabon i stället för Lisboa, Bryssel (Bruxelles), Venedig (Venezia), Genua (Genova), Prag (Praha), Transilvania (Siebenburgen...). Jag menar det här är ju absolut inte en svensk hemsida!!!
 
Det finns i bland ö prickar i bland inte. Som sagt det är ursprungligen en engelsk hemsida och inte en svensk!!! I England används ju inte å, ä, och ö!!!
 
Menar du att svenskar brukar vara mer konsekventa? Jag menar bara att det förekommer även i svenska böcker att att man anger kungen vara född på Haga Slott, Kronprinsessan Victoria i Stockholm och Prinsessan Madeleine på Drottningholms Slott. Jag undrar verkligen om alla utlänningar vet var exakt i Stockholm som Kronprinsessan blev född? Därmed anser jag det vara helt ok att man anger Stockholm!!! Självfallet skulle det nog ha varit bättre att ange det Karolinska sjukhuset. Det kan självfallet hända att man vet att Drottningholm och Haga ligger i Stockholm men att man inte exakt viste att Kronprinsessan är född på det Karolinska sjukhuset.