NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-17
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2004-12-17, 14:20
Bäste Anders!
 
Där står ordet probably. Enligt min engelska ordbok (Collins Cobuild English dictionary, 1995, omtryckt 1998) så är probably:
 
1. If you say that something is PROBABLY the case, you think that it is likely to be the case, although you are not sure.
 
2. You can use PROBABLY when you want to make your opinion sound less forceful or definite, so that you do not offend people.
 
Så som det står skrivet på hemsidan så är det ju inte rakt ut sagt ett definitivt påstående som skulle säga att så här är det. Jag anser man inte heller kan 100 procentigt påvisa vem som var far till Erik Sägersäll och att man således inte heller kan påvisa att Ring skulle vara farfars far till Erik Sägersäll.
 
Som det nu står skrivet så skulle jag mer översätta det till möjligen, troligen, nog, antagligen än till sannolikt som är aningen mer bestämt. Således har ju Marek i sin text inte enligt min mening påstått släktskapet utan i stället velat skriva att så här kan det ha varit men att det inte finns tillräckligt med material som påstår någonting sådant!!! Om det skulle vara frågan om Gustaf Elgenstierna t.ex. så skulle det finnas ett frågetecken för Erik Sägersälls fader.