NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-17
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2004-12-16, 11:13
Jo Anders, du har delvis rätt. Svaret var givetvis inte för kvalificerat utan anledning. Planerna på en pedagogisk uppvisning kan vi väl dock i detta sammanhang betrakta som numera skrinlagda.  
 
Jag är emellertid fortfarande intresserad av Lena Eks svar. Frågan om en vanlig internet-Svenssons möjligheter att bedöma och värdera olika internet-källor när det gäller saker som ligger i gränslandet för sagornas tid är mycket intressant för mig. Enligt min nya tjänstebeskrivning ska jag nämligen fr. o. m. nästa år använda 40% av min arbetstid till historieskrivning. Det handlar då inte om min historieskrivning utan samhällets historieskrivning(ar) och tolkning(ar).
 
De frågor som från den utgångspunkten och i detta sammanhang intresserar mig är dessa:
 
Vad är det närmare bestämt i källorna som får Lena att fundera över dessa två Ulfar? Och vad är det hon funderar över? Om personerna är en och samma eller om någon (ev båda) är fiktiv? Eller har hon accepterat båda som historiska personer? Vilka källor är det som har lett fram till dessa funderingar och varför?