NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-16
Skrivet av: Per Svensson skrivet 2004-04-16, 02:22
Att jag tog upp minimikrav var för att det finns några extremfall, t ex påstås det finnas en självständig stat (monarki) på en landningsbana från andra världskriget i Engelska kanalen som invånarna (en familj av engelskt ursprung och några till) försvarar med vapenmakt (de sköt ner brittiska militärer som försökte återta sin post). Jag kommer inte ihåg vad den kallades.  Denna stat var förvånansvärt välorganiserad, och uppfyllde naturligtvis alla formella krav på en stat utom just det officiella erkännandet. Kan någon hjälpa mig med namnet? Teoretiskt är det mesta möjligt - jag har svårt att tro detta fastän jag har läst det. Sant eller inte, fick det mig att tänka efter. Det är ju varket ett land eller ett folk, vare sig det är ett scenario eller fakta.
 
Filosofilexikonet (1983), red P L?bcke, tar upp fyra definitioner av stat, av vilka bara två inbegriper att det måste vara en instiution. Institution kräver enl samma källa att det är en varaktig social bildning som säkrar en viss överensstämmelse mellan individer genom att skapa ett regelsystem för det sociala samspelet. I så fall måste man inte se kristnandet som den svenska kulturen, eller måste man det?