NULL Skriv ut sidan - Romanov från Ryssland

Anbytarforum

Titel: Romanov från Ryssland
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-10-26, 22:48
Ralf, om Jarno själv säger att det är så, bör vi faktiskt acceptera detta (han borde nog veta det bättre än du och jag, Ralf...). Vad nu levande personer (offentligt eller i förtroende) anger om sina närmaste släktingar får vi faktikt utgå ifrån vara sanning, åtminstone så länge det inte rör sig om för oss uppenbara osanningar och skrönor. I de sammanhangen är det faktiskt vi som har bevisbördan (alltså tvärtom mot vad som gäller forskning och källkritik). Allt annat vore fruktansvärt oförskämt och stridande mot all takt och ton.
 
Källkritik använder man i fråga om forskning, inte i sällskapslivet och i umgänget med varandra här och nu. Tänk t.ex. om du Ralf, i något sammanhang skulle nämna din fars namn, och den du talade med skulle genmäla: Det tror jag inte ett dugg på! - Har du några bevis för att han är din far?. Jag menar, oavsett hur det nu än vore med den saken, och oavsett om den senare t.o.m. visste att så inte var fallet (Obs att exemplet är fiktivt), vore det ju oerhört förolämpande och kränkande att överhuvudtaget ifrågasätta en sådan sak, när nu personen säger det själv.
 
Det är ju en annan sak om en person genom sin släktforskning har kommit fram till att han/hon härstammar från en historiskt känd person (och som levde för minst 150-200 år sedan, och ämnet således inte längre är personligt ömtåligt) eller att han/hon åtminstone hävdar att det är på det det sättet. Då kan man ju i egenskap av släktforskarkollega ställa frågorna om på vilka källor dessa forskningsresultat grundas på, och hur dessa källor nu kan värderas, jovisst!  
 
Men i det verkliga livet/sällskapslivet, och gentemot människor som ger oss förtroenden om sin närmaste familj: aldrig!
 
Dessutom Ralf, den titulatur du använder beträffande storfurst/furst Vladimir Kirillovitjs dotter Maria får stå för dig själv. Du är ju mycket medveten om, att denna titulatur är självpåtagen, och att det råder synnerligen delade meningar om den saken. Jag och många andra är ju t.ex. av en annan uppfattning... (du minns ju vår dispyt (obs! ej DISBYT ) här ovan för något år sedan)