NULL Skriv ut sidan - Romanov från Ryssland

Anbytarforum

Titel: Romanov från Ryssland
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2004-05-26, 22:48
Carl-Fredrik Hanzon, du borde nog känna till ordet detronisera. Detronisera betyder enligt SAOL, störta från tronen eller avsätta. Med andra ord är det detroniserade Kejserliga huset Romanov samma som Det icke regerande Kejserliga huset Romanov. Till det hör alla de personer som är födda ur dynastiska äktenskap och som på svärdssidan hör till ätten Oldenburg (kallad Romanov, Romanov-Holstein-Gottorp eller The Imperial House of Romanov). På svärdssidan är dynastin utdöd men inte på spinnsidan. Dit hör bland annat Grand Duchess Maria of Russia och några andra kvinnor.
 
The Romanoff Family Association är en privat organisation vars medlemmar är morganatiskt födda. Som jag redan ovan har förklarat är de morganatiska ättlingarna inte medlemmar av släkten, dynastin eller det avsatta (detroniserade) Kejserliga huset Romanov. Sådana som inte hör till en viss släkt kan inte heller vara överhuvud / huvudman för en annan ätt än den de själva tillhör. De som är medlemmar i The Romanoff Family Association är inga Storfurstar p.g.a. att de inte hör till dynastin Romanov. Det finns heller inga Storfurstar kvar i livet av den ursprungliga dynastin Romanov-Holstein-Gottorp. Det är absurt att påstå att The Romanoff Family Association är något Storfurstarnas råd då de inte hör till dynastin.
 
Grand Duchess Maria of Russia är dotter till den sista Storfursten Grand Duke Wladimir of Russia. Som sådan är hon den som automatiskt enligt alla regler blir överhuvud för dynastin. Det finns kvinnor som är dynastiska men som är avlägsnare släkt med Kejsaren och avlägsnare till värdigheten som överhuvud för den detroniserade Kejserliga dynastin Romanov.
 
Jag har objektivt studerat frågan från början och med den vetenskapliga kritik som historiker besitter utav utbildning har jag kommit fram till att Grand Duchess Maria of Russia är det enda lagliga överhuvudet. Jag är glad för att vara Marias språkrör om du så säger. I så fall verkar du, Carl-Fredrik Hanzon, vara ett språkrör för The Romanov Family Association och Prince Nicholas Romanov. Trots att de inte har några som helst lagliga rättigheter till varken ställningen överhuvud eller till medlemskap det avsatta Kejserliga huset Romanov-Holstein-Gottorp (Oldenburg).
 
M.V.H.
Ralf