NULL Skriv ut sidan - Romanov från Ryssland

Anbytarforum

Titel: Romanov från Ryssland
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2004-05-26, 15:17
Det detroniserade Kejserliga huset Romanov?? Vad är det detroniserade Kejserliga huset Romanov? Är det möjligen en omskrivning för Maria Wladimirovna själv? [och möjligen hennes stab] (vem skulle det f.ö. annars vara?) I så fall talar hon ju i egen sak, och då kan ju inte definitivt inte det detroniserade Kejserliga huset Romanov ses som någon objektiv och oberoende instans i sammanhanget.
 
Och vad/vem (förutom du, Ralf Palmgren) säger att det detroniserade Kejserliga huset Romanov a piori skulle ha tolkningsföreträde framför The Romanoff Family Association (även kallat storfurstarnas råd)? Som jag förstår det är väl båda när det kommer till kritan självutnämnda och talar i egen sak.
   
De tillhör inte dynastin, säger du, Ralf; men det är är väl egentligen så, att de tillhör inte dynastin enligt det detroniserade Kejserliga huset Romanov, dvs Maria. Nej, tacka för det.... Konstigt hade det väl varit annars....  
 
Och jag har fortfarande inte fått något svar på min fråga vem eller vad (person eller instans) som efter 1917 kunnat avgöra frågor som vilka äktenskap som ska räknas som morganatiska. Det kan väl knappast ha varit storfurst Kirill Wladimirovitj resp. furst Wladimir Kirillovitj, vilkas äktenskap, som även om de godkänts, ändå av olika skäl varit uppe till diskussion i sammanhanget, de också? Så gränserna för vilka äktenskap som kan godkännas förefaller inte vara helt solklara och fasta. Ja, de ter sig möjligen självklara för dig, Ralf Palmgren, men du förefaller ju att redan från början ha varit så avgjort för Marias kandidatur, att man snarare bör se dig som hennes språkrör än som objektiv bedömare. Men det är ju inget fel att bekänna färg; själv är jag ju snarast av motsatt uppfattning, vilket torde ha märkts i diskussionen.