NULL Skriv ut sidan - Romanov från Ryssland

Anbytarforum

Titel: Romanov från Ryssland
Skrivet av: Steve Palmquist skrivet 2004-05-26, 10:31
hej Ralf:
Nu ska jag inte göra mig klok på det som ni vet mycket bättre. jag är varken historiker eller kan kalla mig genealog. jag ställer frågor 8någon tycker kanske de är dumma och obegåvade men det bryr jag min mindre om...Smiley...!): jag tycker det låter lite underlig att en person som har en far som hör till ätten Romanov, oansett om hans far var gift morganatiskt eller ej, inte har rätt att bära ättens namn. Jag är nog tillböjlig att använda vår tids ideer och ideal, att man har rätt till sin bakgrund oansett vilka brott (smiley!) man har begått eller kanske jag ska mildra det och säga brott på etiketten. Lite liknar det ju Sigvard Bernadottes krav på att bli kallad prins och inte greve, då han var född prins (speciellt när dem inom ätten senare har kunnat gifta sig med vem de ville...jag tänker på kungen och prins Bertil). Att ta någons identitet ifrån dem verkar ju förlegat och dessutom osympatiskt. Nu har jag ju inte tron på monarkin som den bästa styrelseformen (men accepterar den i våra länder för att den fungerar utmärkt här i praxis) som Du vet. Det är inte heller det jag förhåller mig till här, Ralf. utan varför hålla fast i succesionsordningar som skapats under den ryska feudalismen. Om Romanov ätten ska ha krav på att vara Tzarer i Ryssland, ett krav som de ju gärna får ha...måste det väl handla om den som står närmast i släktskap med den senaste regenten. (dock verkar det ett lite förlegat sätt det också, men att ärva befattningar är väl redan förlegat) eller införa (om befolkningen i Ryssland vill det) val av Tzar. Då kan de ju välja att välja på De olika Romanov personerna och vem de tycker passar bäst. Jag måste tillstå att president Putin verkar själv uppföra sig som en gammal Tzar så repuliken och demokratin tills nu har ju inte varit så positiv för det ryska samhället som man hade hoppats. Kanske är monarkin inte så dårlig i alla fall (inom rimliga gränser, smiley!)...Men tillbaka till min fråga, Ralf. Kan Du förklara för mig, varför dessa personer inte skulle få ha kvar sitt ättenamn, när de gift sig under sin rang?
 
Med Vänlig Hälsning: Steve